Wanneer ik de groene  deur met fluorescerende oranje pijlen open, word ik begroet door een klein, krulharig hondje dat vrolijk keft. Al snel wordt me duidelijk dat dit Walter is. De Walter  waarnaar de nieuwste, kleinste en meest artistieke boekenwinkel is vernoemd in Arnhem, maar ook is het een knipoog naar Walter Benjamin. Wat deze plek zo bijzonder maakt, is de inhoud. Een kleine boekwinkel waarin kunst en filosofie centraal staat. En dit allemaal in het prachtige, compacte pand van SLAK (Atelierbeheer Arnhem) in de bruisende wijk ‘Het Spijkerkwartier’.

 

 

Het is een initiatief van Krista  Jantowski en Corine van der Wal, die een boekenwinkel gespecialiseerd in kunst en filosofie, erg misten in het creatieve Arnhem. Ondanks de aanwezigheid van een kunstacademie, moet men toch naar Amsterdam of  of zelfs Berlijn om boeken van bijvoorbeeld Walter Benjamin te vinden. Verder biedt WALTER een platform voor unieke boeken, gemaakt op bijvoorbeeld de academie of de Werkplaats Typografie (een masteropleiding voor grafisch ontwerpers). Het is een mix van unieke publicaties,  inhoudelijke boeken en uitzonderlijke literatuur die maar moeilijk te verkrijgen zijn.

 

 

De boeken staan niet op de reguliere manier in een boekenkast, maar staan in vol ornaat met de voorkant naar je toe gericht in witte kasten die daarvoor speciaal ontworpen zijn (door Apetrots, een Arnhemse product-designer). Naast deze kasten zijn er tafeltjes met boeken en boekenkasten vol planten. Een omgedraaide wereld waarin rust en sereniteit, de geur van koffie en boeken de tijd even stil zetten.

 

 

Achterin de winkel zitten de twee oprichters, Jantowski en Van der Wal aan een grote tafel, achter een palm te werken. Als ik ze vraag hun favoriete boeken van dit moment aan te wijzen, schiet er één in twijfel en de ander zegt vol trots “Een boek dat ik zelf heb vormgegeven”. Het blijkt een essaybundel gerelateerd aan de grottheorie van Plato. Echter is in dit geval de tekening, geen tekening maar een zich constant bewegende schimmel, die op geen enkele mogelijkheid te dateren is. De titel is ‘Allegory of the Cave Painting’. De voorkant van het boek is zwart, met daarin een monochrome foto van een man in een ruimte, met een soort masker voor zijn gezicht. De foto  lijkt in alle haast genomen, heeft een soort snapshot-achtig uiterlijk door dat deze net scheef is. De zwarte rand is bezaaid met spikkels, witte spikkels als stukjes schimmel die zich een weg uit het boek hebben gevreten. Bij het openen van het boek, gebeurt er iets bijzonders. De ‘spikkels’ bevinden zich op iedere pagina op een andere plaats, waardoor de schimmel lijkt te leven. Ook is er een kleurverschil op iedere pagina. De tekst en de spikkels lopen van koperrood  naar diepzwart. Corine van der Wal (grafisch ontwerper & eigenares WALTER) weet te vertellen dat dit is gedaan met een Irisprint, waarin alle pagina’s op een groot vel in katernen zijn gedrukt, met een verloop. Door het vouwen en snijden heeft dit verloop een eigen leven gekregen. Het koperrood is gekozen, omdat in veel essays de grottekening wordt beschreven als koper van kleur.

 

 

De reden dat programmamaker Krista  Jantowski twijfelde over haar favoriete boek is omdat het boek niet meer in de winkel ligt, ze heeft het namelijk zelf gekocht. Ze hebben geen grote voorraad en sommige publicaties zijn echt uniek. Er zijn echter nog vele andere boeken die nog wel verkrijgbaar zijn en ook haar interesse hebben. ‘A girl is a half-formed thing’ van Eimear McBride (die onder andere de Women’s prize for Fiction heeft gewonnen) is een van de eerste boeken die ze van het schap pakt. Het is een bijzonder verhaal dat bovendien de grenzen van het narratief opzoekt door de fragmentarische taal waarin het geschreven is.  Het vraagt veel van de lezer, die beloond wordt met een uitzonderlijk verhaal dat niet persé in elke boekwinkel te vinden is.  . Dat is waarom ze de boekenwinkel zijn gestart; om deze parels toe te voegen aan de kunststad die Arnhem is.

 

 

Een ander boek, dat de aandacht trekt, is een dikke, zwart-witte pil die voorin de winkel op een tafel ligt. “The Dent of Walter Umenhofer”, door Vibeke Mascini. Een boek dat gaat over hoe moeilijk het is om je voor te stellen hoe zwaar en groot een blauwe vinvis is. De grote blokken zwart en wit op de voorkant en de blauwe rug zijn bijna hypnotiserend, in combinatie met de titel kan het van alles zijn. Het zwart-witte thema wordt door het hele boek doorgevoerd, door aan de bovenkant van de pagina’s halve zwarte blokken toe te voegen, en onderin 2 grote rechthoekige vlakken aan de rand van de pagina’s te plaatsen. De teksten verschillen van klein, poëtisch, tot lijsten in een groter lettertype. Het font dat is gekozen is rond en zwaar, als verwijzing naar de grote walvis.

 

 

In het boek is een wonderbaarlijke samenvatting te vinden van allerlei voorwerpen die even groot zijn als een blauwe vinvis, of even lang. Of even zwaar. Het zijn enorme hoeveelheden die inderdaad bijna niet te bevatten zijn. Tussen het prachtige design en de lijstjes, lees je het verhaal van het leven van een van ’s werelds grootste (zee)dieren. Hoe zij migreren en soms aanspoelen. En wat er dan gebeurd als de vinvis aanspoelt, uitdroogt en uiteindelijk ontploft (waardoor de deuk in de auto van Walter Umenhofer ontstaat).

 

WALTER heeft een bonte verzameling van boeken die moeilijk te krijgen zijn, die inhoud en vormgeving met elkaar in verband brengen en die het bezoeken van deze boekwinkel tot een aanrader maken. Om hun liefde voor boeken, filosofie en kunst verder uit te dragen, organiseert Jantowski  ook ‘Borrelknowtje’ , waarin borrelen in een ongedwongen sfeer, gecombineerd worden met lezingen en discussies met schrijvers en essayisten. Daarnaast organiseren Jantowski en Van der Wal geregeld publieksprogramma’s, discussie-avonden en lezingen in een ongedwongen sfeer, om hun liefde voor boeken, kunst, literatuur en filosofie verder uit te dragen.

 

 

Verschenen op: DBKV-blog ArtEZ